De kracht van het gesprek ‘vooraf’...
Share
Als leerkracht ging ik vaak in gesprek met de kinderen. Ik maakte er tijd en ruimte voor als zich een heftige gebeurtenis in het leven van een leerling afspeelde, als er iets was gebeurd op het schoolplein of als iemand zich niet prettig voelde over iets wat er was gezegd in de groepsapp.
Natuurlijk! Die gesprekken horen erbij. Alleen merkte ik soms dat het onderwerp zo beladen was, dat een constructief gesprek voeren lastig was. Juist als er emoties in het spel zijn, valt het niet mee om goed naar een ander te luisteren of iets vanuit een ander perspectief te bekijken.
Als er bijvoorbeeld iets gebeurd was op het schoolplein, bleef het gesprek hangen op de details van het voorval. Het was lastig om samen tot een oplossing te komen. Door op een neutraal moment in gesprek te gaan, kun je er later op terugkomen als er daadwerkelijk iets aan de hand is. Ik heb me regelmatig laten verrassen door de unieke kijk van kinderen op situaties, hun reflectievermogen en hun oplossingsgerichte denken!
Samen met mijn zus Liselotte Schröder maakte ik het boek ‘In gesprek met kinderen’. In dit boek staan 40 herkenbare thema’s op rijm, geschikt voor kinderen van groep 5 t/m 8. Elke gedicht bestaat uit vier coupletten waarin een thema op een toegankelijke manier bespreekbaar wordt gemaakt. Naast elke tekst staan drie vragen die je kunt stellen aan de kinderen om een positief gesprek op gang te brengen.
De thema’s variëren van ‘samenwerken’ tot ‘gameverslaving’ en van ‘anders zijn’ tot ‘afscheid nemen’. De gedichten kunnen in willekeurige volgorde gebruikt worden en erbij gepakt worden op het moment dat iets actueel is. Of… juist vooraf! Als het nog niet aan de orde is. Als er nog geen probleem is in groepsapp of als er nog geen vervelende situaties zijn ontstaan in de kleedkamer bij gym.
In gesprek met kinderen is een boek dat kinderen leert om hun mening te geven, te luisteren naar elkaar en te wisselen van perspectief. Een boek dat je altijd in de buurt wil hebben als leerkracht!